vad många outbildade!

Jag var i stan idag. Först såg jag en kille i 20-års ålden. Han pratade i mobilen han sa att det var svårt att få tag i lägenheter nu för tien och att han inte hade råd att betala räkningen för att han inte hade någon utbildning eller jobb. Efter ett tag om jag till ett litet gatuhörn där står ett gäng alkolister och bbörjar prata om utbildningar.
"Man skulle ha ett jobb alltså", sa den ena till den andra då den andra svarade: "Varför då? vi får ju bidrag?"
Jag blir otroligt stöd på detta...jag tycker synd om dem men sammtidigt blir jag själv lite upprörd över att höra hur bra "outbildade och arbetslösa" har det i sverige eftersom jag faktiskt kämpar med mina studier och jag har mål här i livet. Jag stör mig också på att samhället hela tiden vill ha milimeters-rättvisa. När man pratar om att döma andra efter utseendet är det ju orättvist men det är en annan orättvisa jag pratar om just nu. Alla barn har ju rätt att gå i skolan i sverige alltså har alla barn samma förutsättningar. Och om man väljer att hoppa av gymnasiet då får man tåla att det finns människor som kommer att vara rikare än en själv i framtiden,som har utbildat sig och kämpat.Jag hörde att det fanns en skrothandlare som kämpat och blivit miljonär. Sedan hörde jag också att han blivi utsatt för vandalism på hans "dyra bil" VARFÖR SKA MAN GÖRA SÅ MOT EN MÄNNISKA SOM SJÄLV KÄMPAT IHOP PENGARNA?
Det kommer alltid finnas människor som är svartsjuka och försöker dra ner dig men det betyder bara att du är ovanför dem....
Sen är det ju såklart en annan sak att ärva pengar. Eller?? Vissa tycker ju att det är orättvist att andra blir rika bara för at man har ärvt pengarna och inte själv kämpat  livet. Jag kan till viss del hålla med. Men vad skulle dom pengarnahamna annars. Det är väl ändå en själv som betsämmer vad pengarna ska gå när man dör. Då har ingen rätt och ändra det!
Men sen är det skillnad å människornas ekonomiska värde och människovärdet...Trots allt detta jag babblar på om tycker jag att alla människor är lika värda!! men hallå, det är bara vad jag tycker och resten av världen eller? För även om folk säger att alla människor är lika värda är det inte så. Folk dömer ju folk över lite vad som helst och även om det är min åsikt och det flesta andras så finns det fortfarnde orättvisor på grund av kön, ålder ,bakgrund, hudfärg....Men alla människor är ändå lika mycket värda.......
LOVE!

Kommentarer
Postat av: Anonym

LÄGGANER BLOGGEN!

2012-02-16 @ 12:19:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0